Na een succesvolle start in de DNRT endurance in januari eerder dit jaar, keek het duo Peeters-Adriaenssens vol ongeduld uit naar hun eerste 8 uren wedstrijd van 2023. Op 13 mei trok het Antwerpse Spork Racing Team opnieuw richting circuit Zandvoort, maar dit keer met een verse strategie onder de arm en een paar modificaties die de wagen nog wat efficiënter moesten maken in deze lange wedstrijd. In een wedstrijd over die afstand tellen niet alleen regelmaat in de rondetijden, maar ook banden-, brandstof- en remmenmanagement. Zonder de details prijs te geven, was het wel daarmee dat het team een goed gevoel had naar de wedstrijd toe. Met 55 ingeschreven wagen zou de witblauwe Bimmer het strijdtoneel immers delen met 54 anderen die alsook zo hoog mogelijk wilden scoren.
Ken Peeters “Heerlijk te zien dat we het asfalt gingen delen met zoveel deelnemers. Hoe meer wagens, hoe meer gevechten en dus ook meer fun. Met oog op de lange wedstrijd en onze gekozen strategie was het een kwestie van niets te forceren in de eerste ronde en meteen in te zetten op regelmaat en een strak maar ietwat conservatief ritme. Al na enkele ronden kregen we een goed zicht op de performantie van de concurrentie in onze klasse. De oranje Seat waar we in de januari-endurance wedstrijd een hele wedstrijd mee duelleerden, zou dit keer niet onze directe concurrent worden. De competitie kwam uit een andere hoek, namelijk een Mercedes SLK die er meteen een gelijkaardig ritme op nahield en steeds in onze buurt vertoefde. Deze wedstrijd win je natuurlijk niet in de eerste stint, dus strategie bleef key en duelleren zonder forceren was de boodschap!”
“Aanvankelijk werkte de chrono in de wagen niet optimaal, niet elke ronde werd aangetikt waardoor het steeds via de radio-communicatie informeren was naar het ritme. Als je een goed enduranceritme zoekt, banden, remmen en brandstof tracht te managen terwijl je het maximale uit de wagen wil blijven halen, is een chrono in de wagen toch wel je beste vriend. Ronde na ronde streef je efficiëntie na en daardoor heb je die chrono echt nodig. Die helpt je evalueren of je net niet of net wel forceert, of zelfs net wel of net niet teveel doseert… Om die juiste balans te vinden moet je je gevoel kunnen ondersteunen met cjifers.” aldus Jimmy Adriaenssens.
Ongeveer halverwege koers werd de balans opgemaakt betreft de strategie, de vooropgestelde opdracht om voldoende te doseren zonder tijd te laten liggen toonde zich op het scherm. Halverwege de race was het nog steeds haasje over voor de leiding en werd er besloten om tijdig banden te wisselen en iets harder aan te vallen op die nieuwe banden. De eerste set werd afgeschreven na ongeveer 5 uur wedstrijd, wat maakte dat het verbruik van de tweede set over slechts 3 uur gespreid moest worden. Het tempo mocht dus gevoelig omhoog en daar was het duo Peeters-Adriaenssens zeker niet rouwig om!
Ken Peeters “Ik kreeg het stuur overhandigd, geschoeid op nieuw setje rubber en kreeg over de communicatie de duidelijke boodschap dat er mocht aangevallen worden op de nieuwe banden. Een opdracht die ik met plezier ter harte nam om mijn ritme was scherper te zetten. De tijd die we hadden toegegeven op onze concurrent door deze bandenwissel, viel zeker terug te halen en het goede nieuws was dat onze concurrent voor de leiding op dat moment nog geen banden gewisseld had!”
Gestaag roomde Ken de seconden af tot op het punt dat de concurrentie ook de pits indook voor banden… én remmen!
“Na die pitstop van de concurrentie kwamen we comfortabel aan de leiding te liggen en net toen ik het stuur overnam zag ik onze concurrent in de verte voor me rijden. Na een korte communicatie met de pits bleek dat we op dat punt net geen twee ronden voorsprong hadden en we onze directe concurrent dus op twee ronden achterstand zouden gaan zetten. Langzamerhand kroop ik dichter bij en telkens we met wat verkeer moesten worstelen… en verkeer was er genoeg met 55 wagens op de baan… slonk de afstand tussen mij en de Mercedes gestaag. Hoewel de Mercedes twee ronden achterstand had, verkocht hij zijn huid duur en reden we een halve ronde praktisch zij-aan-zij om de Mercedes zich dan toch gewonnen te moeten zien geven. Het gevecht was eerlijk en heerlijk, pur sang racen met een goede portie respect!” aldus Jimmy Adriaenssens.
Het was Ken Peeters die de laatste stint voorgeschoteld kreeg en de wagen naar het podium hoorde te rijden. Het zou een lange stint worden gezien de gekozen strategie door de race heen, maar toen er kort voor het einde een gigantisch oliespoor getrokken werd door een andere deelnemer, besloot de wedstrijdleiding om de wedstrijd rood te vlaggen. Einde race, klassement opmaken en geen herstart. Op zich geen issue voor het duo Peeters-Adriaenssens die het harde werk van zichzelf en hun team meteen cashten door de overwinning te pakken! Tweemaal gespeeld en tweemaal gewonnen in 2023. Inmiddels maakt het team zich klaar voor haar volgende wedstrijd binnen de eigen landsgrenzen. In juli vormt Spa-Francorchamps het strijdtoneel voor de witblauwe diesel, dit keer binnen het kader van het BGDC-kampioenschap.