Veni Vidi Vici – NL

25h VW Fun Cup, één van de grootste events die Spa-Francorchamps jaarlijks host. Dat de Spork-armada hier zijn opwachting zou maken in één van de gefeaturede kampioenschappen was zeker, maar de hamvraag was wélk kampioenschap? Hoewel de witblauwe #243 BMW 1.20d eerder een endurance-karakter met zich meedraagt, was de Antwerpse equipe er toch van overtuigd dat ook het snelle sprintwerk tot de mogelijkheden behoorde. Als primeur tekende het duo Peeters-Adriaenssens onder de vlag van Spork Racing Team present in de jonge maar reeds erg succesvolle Belcar Skylimit Sprint Cup. Een kampioenschap dat garant staat voor het betere sprintwerk, deur-aan-deur actie en gevechten op milliseconden voor elke meter asfalt! Pur sang racen, op het legendarische Spa-Francorchamps!

Ken Peeters “Na intern overleg werd besloten dat ik de eerste kwalificatie en de eerste race voor mijn rekening zou nemen, terwijl Jimmy onze belangen in kwalificatie twee en race twee ging verdedigen. Al snel voelde ik me weer helemaal thuis op het Ardeense asfalt, zo goed zelfs dat ik net de normtijd van onze klasse met twee tienden overschreed en hierdoor helaas onze twee snelste rondetijden geschrapt werden. – Een normtijd is een rondetijdslimiet die niet overschreden mag worden, in elke klasse verschilt en het concreet mogelijk maakt om alle wagens in eenzelfde klasse een zekere BOP (Balance-of-Performance) op te leggen waardoor iedereen met gelijke wapens aan de start verschijnt. – Uiteindelijk toonde dit wel meteen onze competitiviteit in de klasse, dus heb ik er niet te lang over gerouwd. All to play for in race 1!”

“Met Ken’s quali in het achterhoofd was ik nog meer gesensibiliseerd om snel, maar voorzichtig te werk te gaan in Q2. Niet alleen wij ontvingen die sanctie voor Q1, maar ook de wagen die tweede kwalificeerde overschreed de normtijd met hetzelfde gevolg. Gestaag bouwde ik mijn quali op en vrijwel onmiddellijk had ik virtueel pole met ongeveer een seconde overschot ten opzichte van de normtijd. Absoluut niet scherp genoeg, dus zoals verwacht zakte ik even weg op de tabellen tot ik ergens een virtuele P5 had staan. Vrij vastberaden, mag je wel zeggen, ging ik men laatste qauli-ronde in met een soort ‘full-send’ mentaliteit… een groene eerste sector, een groene tweede sector,… de kaarten lagen goed en het was een kwestie van de pace scherp te houden totdat… we toch wel P2 pakten met 0,006 seconden achter op pole zeker?! P2, net pole positie gemist met zes duizendsten van een seconde! Echt… zes duizendsten, wat een BOP, wat een competitie, HEERLIJK!” aldus Jimmy Adriaenssens.

Zaterdagvoormiddag: regen, droog, regen, droog, regen,… De eerste race beloofde voor spektakel te zorgen.

Ken Peeters “Mijn jeugdig enthousiasme dat me gisteren in quali 1 men twee snelste ronden had gekost, heb ik vanmorgen bewust thuisgelaten. Race 1 ging er mij eentje worden op strategie. Doordat ik genoodzaakt was om van P7 te starten, had ik me de hele ochtend gefocust op de start. Die was key voor een goede plek, want gezien het natte wegdek en de onvoorspelbare weersomstandigheden, was onmiddellijk aanvallen de boodschap! Ik sloeg erin een gezonde hoeveelheid tractie te vinden en schoot bij de start van P7 recht de top 3 in. Gaandeweg veroverde ik P2, maar aan P1 zag ik meteen dat ik een serieuze kluif zou hebben. Vervolgens een safety car, dan een full-course yellow, de ene neutralisatie na de andere waardoor er relatief weinig racetijd overschoot om echt een verschil te maken. Ook zag ik dat P1, als voorwiel aangedreven wagen, zijn vermogen nog iets beter op de grond kreeg als ik waardoor P1 in deze natte omstandigheden niet haalbaar leek.” Ken controleerde zijn race, verzekerde de tweede plaats en reed verder een dijk van een race tot de hemelsluizen zich helemaal openden in de laatste ronde. Doorweekt, finishte de witblauwe ‘endurance-diesel’ op een mooie tweede plek in zijn allereerste sprintwedstrijd.

“Sprinten… haaa… back to the roots zeg maar. Ik geef toe, ik ruik hier een beetje nostalgie naar de nillies waar ik mijn carrière ooit begon in het kindje van de Belgian Procar, namelijk de BTCSeries (nvdr. Belgian Touring Car Series) waar we ook dat sprintgevoel ervaarden. Ik had er zin in, geloof me vrij! Zij-aan-zij stond ik in race 1 opgelijnd naast P3, met tevens schuin linksvoor mijn doel in zicht: ‘P1’! Ook voor mij ging de start cruciaal zijn. ‘Lights-out’ en de wagen pakte grip, ik sloeg erin de wagen direct van de lijn te krijgen en zag P1 dichterbij komen. Ter hoogte van de startlijn reden we met drie deur-aan-deur en met een kleine voorsprong op P2 en P3 dook ik La Source in. BAM, P1, vroeg op het gas en trachten een gat te slaan door op Raidillon geen meter te laten liggen. Ik wist nog gauw een draft mee te pakken van enkele wagens uit de hogere klasses en tegen dat we de remzone in Combes naderden had P2 toch al ruim 100 meter laten liggen op mij. De race leek me niet meer stuk te kunnen gaan totdat… ze de safety car buiten haalden voor een incident in Combes. Weg voorsprong… zowat mijn hele klasse kwam op mijn achterbumper postvatten, dus de herstart ging opnieuw kritisch zijn. Toen ik Blanchimont uitkwam zag ik de Safety Car binnenrijden en rok de ketting uit, vol op het gas en meters pakken op P2 was de boodschap. Die was helaas ook goed uitgeslapen, want die kwam stevig opzetten bij de herstart maar opnieuw sloeg ik erin om La Source als eerste aan te snijden. Vanaf dan was het controleren.” Jimmy Adriaenssens. Een tiende sneller, even snel, enkele tienden sneller, even snel, er was sprake van een beetje uitlopen, maar ogenschijnlijk bleef P2 druk zetten op de Bayersche diesel. P2 kwam uiteindelijk nooit meer echt binnen striking distance en de #243 scoorde zijn eerste sprint overwinning!

Dit sprintwerk smaakt naar meer, het duo Peeters-Adriaenssens kijkt alvast naarstig in de agenda om te zien of ze dit jaar nogmaals hun opwachting kunnen maken in de Belcar Skylimit Sprint Cup. Na dit geslaagde weekend nestelen zij zich vlijtig mee vooraan in de tussenstand van dit kampioenschap. Het Spork Racing Team bevestigt, de Belcar Skylimit Sprint Cup is een schot in de roos!

Download het persbericht als PDF-bestand