12 hours of Spa: Vlotte samenwerking met Philippe Van Riel en Georges Colman – NL

Afgelopen zaterdag stond op voor de vijfde manche van het BTCS-seizoen. Jimmy Adriaenssens versterkt door Philippe Van Riel en Georges Colman keek vol genoegen uit naar de 12h de Spa. De eerste vrije training verliep hoopvol maar dan sloeg het noodlot toe… De krachtbron van de Seat Leon Supercopa n°45 van het Spork Racing Team ging stuk in de eerste kwalificatie waardoor er geen gunstige kwalificatietijd gereden kon worden. De piloten zagen hun deelname aan de 12h de Spa in rook opgaan maar Herman Adriaenssens dacht daar anders over.

“Mits overleg met mijn Australische vrienden, die eveneens deelnamen aan de 12h de Spa, ben ik s’avonds aan een tweedehands motor geraakt. Samen met mijn ervaren mechaniciens hebben we de handen uit de mouwen gestoken en de overbouw aangevat. Na een vijftal uurtjes was onze Supercopa voorzien van een nieuwe krachtbron en was onze deelname opnieuw verzekerd.” Aldus teamchef Herman Adriaenssens.

Jimmy, Philippe en Georges waren uiteraard verheugd toen ze het goede nieuws vernamen en waren nu nog meer gemotiveerd als tevoren. Daarbij vonden ze ook dat een mooi resultaat op zaterdag niet mocht ontbreken!

“Na rijp beraad werd er besloten dat ik de start van de 12h de Spa mocht nemen. Ik had in 2010 reeds de meeste ervaring opgedaan in de rood-witte bolide en dus hoopten we dat dit in ons voordeel speelde. Al vlug bleek niets minder waar want op tijd van een zevental ronden sloot ik aan bij mijn naaste T3-concurrenten in het peleton. Ik bemerkte wel dat mijn wagen een stuk minder competitief was als anders, dit kwam goed tot uiting toen ik aansloot bij de andere Seats en echt moeite moest doen om hen te volgen. Na enkele ronden viel mijn oog op de turbodruk aangegeven op mijn AIM-display. Deze bedroeg slechts 1,8 bar terwijl de andere Leons met minstens 2,2 bar turbodruk reden. Ik bestuurde dus eigenlijk een wagen met 50 pk minder als de andere Seats. Na ca. anderhalf uur kwam ik pitten voor een tankbeurt en verplichte pilotenwissel. Op die huidige moment waren we reeds gevorderd naar een 2e positie in de Seat Leon Challenge.” wist een best tevreden Jimmy ons na zijn eerste stint mee te delen.

Bij de uitreiking van één vierde van de punten na drie uren wedstrijd stond het Spork Racing Team nog steeds als tweede geklasseerd waardoor ze enkele waardevolle puntjes uitliepen op de directe achtervolgers in de Seat Leon Challenge. Dit scenario werd eveneens herhaald na 6 uren race.

Jimmy: “Dankzij de perfecte organisatie van het Spork Racing Team en de waardevolle stints van mijn collega-piloten Philippe en Georges kreeg ik de wagen op ca. anderhalf uur voor het einde in top-conditie met een mooie voorsprong van 4 ronden op een directe achtervolger. Tijdens mijn laatste nachtstint heb ik nog getracht het onderste uit de kan te halen, wat resulteerde in rondetijden, 2 seconden sneller als overdag en ca. 4 seconden sneller als de leider in de Leon Challenge maar helaas mocht het niet baten. De achterstand op de leider was te groot en na 12 uren hebben we genoegen moeten nemen met een tweede plaats in de Leon Challenge, een zesde plaats in T3 en een elfde algemeen.”

Na afloop werd er nog uitvoerig gefeest binnen het Spork Racing Team en een woordje van dank gegeven aan de mechaniciens. Want dankzij hun doorgedreven inzet werd het ondenkbare mogelijk gemaakt en hebben de piloten na de ontgoocheling op vrijdag toch nog prachtige resultaten weten te realiseren.