10u van Zandvoort DNRT – NL

Het moet zo’n slordige 25 jaar geleden zijn dat de basis werd gelegd voor de DNRT wedstrijd waarop Ken Peeters en Jimmy Adriaenssens met het Spork Racing Team op zondag 21 juli ’19 intekenden. In de jaren ’90 was het immers de ‘oudere’ generatie die samen wedstrijden betwistte binnen in het Belgische autosportgebeuren. Luc P. en Herman A. (vaders van) verdedigden toen reeds de belangen van het nog zeer jonge Spork Racing Team in één van de witrode ‘Quick’ VW Golfs! Aangezien een passie voor autosport bijzonder besmettelijk is en dan ook zeer eenvoudig van generatie op generatie overslaat, keken Ken en Jimmy er intens naar uit om samen nieuwe successen binnen te rijven! 25 jaar betekent niet alleen een nieuwe generatie rijders, maar laat zich ook voelen in de technologie waarmee gewerkt wordt. In plaats van te kiezen voor de conventionele benzine motor, werkt het duo Peeters-Adriaenssens nu met eentweeliter turbodieselmotor die de BMW 1.20d naar de top van de tabellen moet leiden. De DNRT wedstrijd waarop het duo intekende werd verreden over 10u, een endurance wedstrijd waarin de zuinigheid van de TD-motor als extra troef aangewend kan worden!

 

De start van de wedstrijd nam Ken voor zijn rekening, Ken Peeters: “Zeven u ’s ochtends en de spanning begint stilaan te stijgen, iedereen heeft er vertrouwen in en onze groene racer is klaar voor de strijd. Uit de loting blijkt dat we vanaf de vierde positie mogen starten. Op zich een mooie uitgangsplaats maar het wil ook wel zeggen dat er heel wat wagens uit de hogere klasse achter ons moeten starten. Al een geluk dat het een 10u race is en dat iedereen dus wat rustiger van start zou gaan…dachten we. Een gedachte die in de Hugenholtzbocht snel vergeten was. Eén van de deelnemers kwam naar voren gesneld en deelde daarbij een vriendelijk tikje uit aan een wagen voor me die per direct in de muur belandde, race over! Ik kon het incident gelukkig ontwijken en de race kon voor mij dan echt beginnen. We hadden ons voorgenomen om rustig op te bouwen om de wagen goed aan te voelen en al snel was duidelijk dat we rond plaats 10-12 konden meedraaien met gemiddelde rondetijden van 2’09” zonder al te hard door te duwen. Enkele duels in het eerste uur sterkten ons vertrouwen dat dit wel eens tot een mooi resultaat kon leiden.”

Na een klein uur actie bracht Ken de wagen binnen om het stuur door te geven aan Jimmy. “De eerste stint was vlot verlopen dus ik keek uit naar de eerste wedstrijdkilometers met de gifgroene BMW 1.20d. De tijden zaten goed, dus we lagen op schema. Ik was goed en wel 4 ronden onderweg toen ik op de rechte lijn na de Vodafonebocht plots te kampen kreeg met vermogenverlies. Mits overleg over de intercom besloten we de wagen even aan de kant te zetten en een reset uit te voeren. Dat dit euvel niet normaal was, was wel duidelijk. Een reset bleek niet te helpen en in een poging om de wagen naar de pits te brengen begon de wagen bijzonder hard te roken, afgaande op de geur bleek ik plots olie te verbruiken. Ik trachtte rustig mijn weg te vervolgen totdat de motor plots op hol sloeg toen ik ontkoppelde. Instinctief wil je meteen de auto via het contact afleggen, maar aangezien dat niet zou baten bij dit probleem wist ik net op tijd de motor terug te koppelen en de motor vervolgens langzaam dood te remmen.” Deze gebeurtenis beloofde niet veel goeds en eens in de pitstraat gearriveerd was de diagnose al snel duidelijk: einde verhaal.

Het Antwerpse team moest helaas de wedstrijd staken. Initieel werd gedacht aan een stukgelopen turbo waarbij via die weg olie in het inlaatsysteem terecht kwam, maar na verder onderzoek in de workshop bleek de turbo nog geheel intact te zijn en bleek het motorblok op druk te komen waarbij de olie via de charterontluchting in de inlaat werd gestuwd. De reden van het op druk komen van het charter dient nog onderzocht te worden, maar allicht is er in één van de compressiekamers iets ernstig mis waardoor de explosie tot in het motorblok komt. Het team en het duo laten de moed echter niet zakken en trachten zoals gepland later dit jaar opnieuw aan te treden in een nieuwe endurance wedstrijd!

Download persbericht als PDF-bestand