Afgelopen weekend verreden de Belgian Touring Car Series drie sprintraces in het kader van de 25h VW Fun Cup. De races werden verdeeld over 60 minuten op vrijdag en tweemaal 30 minuten sprint op zaterdag. Het Spork Racing Team dat twee evenwaardige Seat Leon Supercopa’s inschakelde had zich goed voorbereid en zou kost wat kost hun leidersplaats in het kampioenschap verdedigen.
Het duo Adriaenssens-Nye dat tijdens de 12h de Spa de leiding in de klasse T3S overnam was uitermate gemotiveerd. “Hoewel onze Leon Supercopa enkele vitamientjes mist om op de lange rechte stukken te kunnen aansluiten bij de andere Supercopa’s is tactisch spelen steeds onze troef op een goed resultaat. Tijdens de verplichte pilotenwissel kunnen we enkele seconden winnen op de andere deelnemers en dit is dan ook steeds één van onze aandachtpunten. David nam de start van de eerste race en zou tijdens zijn stint één plaats goedmaken. Vertrokken van een vijfde plek beëindigde hij zijn stint op een vierde positie hoewel hij in de start ongelooflijk gehinderd werd en als laatste Supercopa de Raidillon aansneedt. Het was voor hem een echte inhaalrace maar hij gaf duidelijk het beste van zichzelf. Meer nog, hoewel onze wagen het in de lange rechte lijnen moet afleggen tegen andere Supercopa’s was het wel David die de ronde per ronde de snelste tijd in T3S draaide.” aldus Jimmy Adriaenssens. Onze bijna jongste BTCS-veteraan stoof de pits uit in derde positie en trachtte tevergeefs een inhaalbeweging naar de Supercopa in de tweede stelling maar moest uiteindelijk toch genoeg nemen met een derde podiumplaats.
Wim De Graef: “Na een zuivere eerste stint van mijn makker Kris Van Kelst kreeg ik het stuur van wagen nummer 51 in handen. Kris die er goed aan gedaan had de banden te sparen maar toch een snelle stint af te werken overhandigde me een stabiele en snelle Supercopa. Langzaam maar zeker ontstond er een inhaalbeweging voor ons in de klasse T3S en op een zeker moment ging ik het gevecht aan met maar liefst drie andere Supercopa’s. Het was een kat-en-muis spel van puur genot tot onoplettendheid van een andere Supercopa me de handdoek moest doen werpen. In de remzone van de busstop-chicane voerde ik een dagalledaagse inhaalbeweging uit maar helaas had de andere Supercopa daar niet op gerekend. Hoewel ik duidelijk in het zicht van de wagen voor mij aanviel, stuurde de andere Supercopa zonder op te letten te vroeg de chicane in waardoor een aanrijding onvermijdelijk was. Ik brak linksvoor een upright en was gedoemd mijn eerste nulresultaat voor dit seizoen te laten noteren.”
Zaterdagmorgen; de piloten maken zich op voor de twee nooit eerder vertoonde BTCS-sprintraces van elks 30 minuten. “Daar we dit keer geen winst konden halen uit een pilotenwissel wisten we dat een goede start van zeer groot belang was. Jimmy opgelijnd in vierde positie kwam goed weg en kon vrijwel onmiddelijk enkele plekken goedmaken. Althans wegens omstandigheden werd een vierde positie toch het eindresultaat van de eerste race. Ongeveer 20 minuten na de tweede BTCS-race werd het sein gegeven voor de derde sprint. Met de mindere start van de eerste race nog in mijn achterhoofd ging ik lik op stuk geven en dat lukte weliswaar grandioos daar ik de nummer 45 dit keer als eerste de Raidillion op loodste.” aldus David W. Nye. David die de race verder afwerkte moest uiteindelijk toch genoegen nemen met een vierde positie maar het Spork Racing Team zal de epische start niet snel vergeten!
Supercopa 51 die net genezen was van vrijdagavond zou alles op alles zetten. Wim die de eerste race toegewezen kreeg eindigde op een verdienstelijke achtste plaats, wetende dat hij dankzij enkele niet nadergenoemde concurrenten getrakteerd werd op een tête-à-queue. Kris Van Kelst: “Ondanks de spin van Wim liet ik de moed niet zakken voor de laatste beslissende BTCS-race. Opgelijnd als achtste met maar liefst 4 rijen tussen mij en de eerste Supercopa werd het zwaar tanden bijten. Gelukkig ontstonden er geen incidenten tijdens de eerste ronde en kon ik lik op stuk geven. Helaas was 30 minuten toch niet voldoende en moest ik desondanks enkele mooie aanvallen genoegen nemen met een zevende positie.”
Uiteindelijk werd het dus een geslaagd weekend voor het Spork Racing Team. Na enkele snelle berekeningen kan er bevestigd worden dat het duo Adriaenssens-Nye nog steeds leider is in de T3S-klasse. Begin september zal het Spork Racing Team hoogstwaarschijnlijk zijn kunde bewijzen tijdens de 24h of Zolder. Het team heeft nog enkele zitjes vrij…