News

Adriaenssens-Van Kelst proeven van het podium – NL

Op 9, 10 & 11 juni zakte het Antwerpse Spork Racing Team af naar het circuit van Spa- Francorchamps. Het team poogde zo hoog mogelijk te scoren in de nieuwe Supercar Challenge klasse, Supersport 2. Rijders van dienst waren Kris Van Kelst en Jimmy Adriaenssens.

In de vrije trainingen en kwalificatie was het even aftasten tot wat de concurrentie in staat was maar al vlug bleek de combinatie Van Kelst-Adriaenssens meteen competitief in deze nieuwe klasse. Met een voorlopig bescheiden vierde startplaats in beide races maakten het team en de rijders zich op voor de race op zaterdag.

“Mits verplichtingen in de privésfeer zou Kris zaterdag niet aanwezig zijn op het circuit dus spraken we af dat ik de race op zaterdag voor mijn rekening zou nemen en Kris de race op zondag. Zogezegd zo gedaan startte ik de eerste wedstrijd en kon ik meteen oprukken naar de tweede plek in de klasse, er ontstond een kat en muis spelletje met een Britse BMW E46 M3 die in derde stelling enkele aanvallen trachtte te plaatsen maar hij diende toch verstek te geven na een gevecht van enkele ronden. Na ongeveer een 25-tal minuten kwam ik de pits opzoeken voor de verplichte pitstop in, nog steeds, tweede positie. Doordat de leidende BMW E90 M3 in de Supersport 2 klasse voorzien was van een aanzienlijke hoeveelheid meer vitamientjes had deze extra strafseconden gekregen tijdens de pitstop en kon ik de wedstrijd weer vervoegen in eerste stelling. Ik kreeg van de pitcrew door dat ik elke ronde ongeveer één seconde toegaf op deze BMW E90 M3 van Ollie Taylor. Het werd een gevecht tegen de klok om zo weinig mogelijk seconden prijs te geven. De verschillen waren zonder meer spectaculair: in sector 1 verloor ik gemiddeld 2 seconden doordat ik minder power had en Kemmel straight dus een ramp was om op te vertoeven, in de technische tweede sector was ik dan 2 seconden sneller waardoor we weer break-even stonden, in de derde sector daarentegen moest ik opnieuw weer 1 seconde toegeven en zo kwam de BMW naarstig dichter…” aldus Jimmy Adriaenssens. Uiteindelijk bleek de wedstrijd net 2 ronden te lang om Taylor te kunnen blijven verschalken, hoewel Jimmy het uiterste van de wagen vroeg zette de krachtigere BMW zich na de La Source bocht naast Jimmy en schoot helaas weg van de Antwerpse vechthaan. Jimmy Adriaenssens nam genoegen met een tweede plaats en was ongeacht de bittere nasmaak van de laatste 2 ronden duidelijk zeer blij het podium te kunnen betreden!

Met het resultaat van de eerste race in het achterhoofd zou Kris zich niet van zijn stuk laten brengen. Hij begon beheerst aan de wedstrijd en trachtte om snel zijn wedstrijdritme te vinden. “Ik kon net als Jimmy vanop de vierde plaats in de klasse starten, achter de gele Porsche van Schulz. Bij het insturen van de busstop chicane net voor de start moest ik echter heel even van het gas om een aanrijding met een andere deelnemer te vermijden. De andere kwam wel heel diep naar binnen gestuurd waardoor ik even de aansluiting met de gele Porsche verloor, al vanaf dat we de tweede bocht van de busstop chicane aansneden ging het licht op groen en was ik verplicht om vooral in de wedstrijd zelf de aansluiting met de top 3 te herstellen. Uiteindelijk kwam ik na mijn eerste stint pitten in vierde positie, opgezadeld met de 10 extra strafseconden die ik van Jimmy’s tweede plek in de eerste race erfde kon ik uiteindelijk de baan na een keurig getimede pitstop weer vervoegen. Ik was echter wel de aansluiting met de andere Seat Leon Supercopa die minder strafseconden had kwijt en was verplicht tot achtervolgen en trachten in te lopen om alsnog een mogelijke top 3 positie te scoren.” aldus Kris Van Kelst. Uiteindelijk bleken beide Seats elkaar waard te zijn waardoor Kris niet ingelopen raakte en net naast het podium greep. Doch scoorde het team weer enkele waardevolle punten en werden ze alsnog snelste Belgen van de Supersport 2 klasse. Het Antwerpse team keerde alvast tevreden huiswaarts en plant de rangen van de prima georganiseerde Supercar Challenge snel weer te vervoegen.

Voorlopig is het nog even puzzelen en afwegen in welke wedstrijden het duo Van Kelst-Adriaenssens dit jaar nog zal aantreden, maar we kunnen al prijsgeven dat de focus onder meer ligt op de Nürburgring.

Download persbericht als PDF-bestand

Adriaenssens trapt mee de seizoensstart af – NL

Zandvoort, Supercar Challenge Paasraces 15 & 16 mei ’17. De eerste wedstrijd in 2017 van Jimmy Adriaenssens onder de vlag van Spork Racing is een feit. Voor dag en dauw zakte de Antwerpse rijder af naar het duinencircuit nabij Amsterdam om zich te meten met alweer een heleboel nieuwe deelnemers in een nieuwe klasse, Supersport 2. Wegens slechts een beperkt aantal deelnemers werd echter besloten deze klasse voorlopig op te schorten en moest Antwerpenaar aan de slag in de uiterst competitieve Supersport klasse.

De eerste wedstrijd stond gepland op zaterdagnamiddag en zou worden verreden over 60 minuten. “Na een gecontroleerde start vond ik mijn gelijke in de groene Marcos Mantis #170 en ontspon er zich een pittig gevecht waarin ik op de rechte lijnen steeds tientallen meters moest toegeven op de Marcos, maar ze met het betere bochtenwerk weer kon terugwinnen. Na enkele ronden lang de zwakke punten van de Marcos te hebben geabsorbeerd, sloeg ik in de remzone van de Hugenholtzbocht toe en kon ik de Marcos verschaken. De Marcos, duidelijk veel krachtiger, passeerde opnieuw op de Hunsenrug waarna men Spaanse krachtbron hem in de remzone van Scheivlak voorgoed kon verschaken.” aldus Jimmy Adriaenssens. Kort daarop werd de race geneutraliseerd door een Full Course Yellow en later een Safety Car procedure die het veld weer bij elkaar dreef. Kort erna volgde de verplichte pilotenwissel, waarna de race zich verderzette. “Op 3 ronden voor het einde voelde ik plots vibraties tijdens het accelereren en zag ik de kans op een goed resultaat helaas ineenstuiken. Ik was aangewezen op uitrijden en moest gas terugnemen waardoor we langzamerhand wegzakten in het klassement.”

De tweede wedstrijd, verreden op zondagnamiddag, werd met een nieuwe portie moed aangevat en de drang naar een revanche was groot. “Ik wist een superstart te realiseren en kon aansluiting vinden bij de kop van de Supersport klasse. Alleen had Dame Fortuna andere plannen, bij mijn eerste doorkomst op startfinish ging mijn wagen plots in noodloop en moest ik reeds vroeg in de race de pits opzoeken. Uiteindelijk bleek slechte kwaliteit benzine de oorzaak van dit euvel en dienden we de race te voltooien met ca. 60 pk minder. Een vermogenverlies wat de wagen meteen een volledige klasse trager maakte. We hoopten gedurende de hele race op regen om zo het mindere vermogen te compenseren en pas tegen het einde werden onze gebeden verhoord. Eens geschoeid op regenrubber konden we de tijden van de Supersport kop evenaren, maar dat was lang niet meer voldoende om nog enige rol van betekenis te spelen in het klassement gezien het verlies bij aanvang van de race. Desalniettemin hebben we een hoop geleerd en zullen we volgende keer nog sterker aan de start verschijnen!”

De datum van de volgende wedstrijd waar Jimmy Adriaenssens aan de start zal verschijnen dient nog geprikt te worden, maar we kunnen nu al prijsgeven dat hij de wagen terug zal delen met Kris Van Kelst.

Download persbericht als PDF-bestand

Review Syntix Superprix Zolder – NL

Superprix Zolder, 2 & 3 juli tekende het Antwerpse Spork Racing Team present in de Supercar Challenge voor een meeting op Belgische bodem. Dit keer opteerden rijders en team voor de rangen van het internationale kampioenschap te vervoegen om de sfeer van weleer nog eens op te snuiven. Adriaenssens-Van Kelst keken ernaar uit om te strijden op hun thuisbasis.

Kris Van Kelst “De start van de eerste race kwam mij toe, ik had tijdens de vrije training extra veel tracktime kunnen nuttigen dus ik had mijn snelheid vlug gevonden. Het werd al snel duidelijk dat de Supersport wagens allen weer zeer geëvolueerd waren dus het was rijden met de tanden op elkaar. Elke centimeter betekende tijdswinst dus poogden we niets te laten liggen. Naar het einde van mijn stint toe begon het langzamerhand te regenen. Er dreigden serieuze wolken maar deze leken ogenschijnlijk onmiddellijk gevolgd te worden door een heldere hemel.” Jimmy Adriaenssens die inmiddels klaar stond voor de pilotenwissel stond voor een dilemma. De buienradar gaf tot 15 minuten na de pilotenwissel regen aan, de lucht toonde een heldere hemel die niet lang op zich zou laten wachten en alle andere wagens speelden op veilig door regenbanden te laten monteren. “Ik wist dat als ik regenbanden zou laten steken, ik hetzelfde geschoeid zou staan als alle andere deelnemers en gezien we niet in de top 5 zaten, zouden we er met die beslissing ook nooit geraken. Daarbij begon er tijdens de wissel maar net lichte spray van de wagens te komen dus dacht ik, als de weergoden een beetje in mijn kaart spelen zou ik met slicks het laatste kwartier tot half uur zeker het verschil kunnen maken… Ik waagde de gok en liet de slicks op de wagen staan. Baadt het niet, dan schaadt het niet. Vijf minuten van aquaplanning, schuiven en driften gingen voorbij, en het regende nog. Tien minuten voorbij, nog geen verbetering… Twintig minuten voorbij, zijn dat nu eindelijk de laatste druppels op mijn voorruit? Dertig minuten voorbij, ja het is gestopt. Inmiddels was ik helaas al gedubbeld en pas in de laatste vijf minuten kon ik met mijn slicks de rondetijden van de op regenbanden geschoeide wagens evenaren. Helaas niet de juiste keuze, maar had die heldere hemel zich een kwartiertje vroeger aangeboden, dan hadden we vriend en vijand met verstomming geslagen! Achteraf gezien had deze ongelukkige keuze toch nog een positief kantje, als je als piloot zo moet werken om de wagen gestopt en ingestuurd te krijgen, neem je die trucjes allemaal mee naar de volgende wedstrijd (op het droge). Het leverde dan niet het verhoopte resultaat op, maar ik kon ervan op aan dat ik de volgende race zelf als piloot nog een pak scherper aan de start zou staan!” aldus Jimmy Adriaenssens.

De tweede race van de Sport klassen werd verreden op de main day, zondag. Jimmy Adriaenssens nam de start van deze race voor zijn rekening en met de ontnuchtering van zaterdag in het achterhoofd was hij vastberaden de rollen even om te keren. “Bij het op groen springen van de lichten kon ik al meteen een verschil maken en een BMW M3 GTR en Ginetta voorbijgaan. Na de eerste linkse kon ik me mooi rechts oplijnen voor de volgende bocht en men plaats verdedigen. Ik trachtte aansluiting te vinden bij de kopgroep maar voelde al na de eerste ronde dat ik zowel de banden als de remmen hun doodsteek zou geven als ik zo bleef pushen. Ik nam een beetje pace terug om zo een nog even competitieve en frisse wagen af te kunnen leveren aan men collega Kris.” Na een half uurtje kwam Jimmy de pits opzoeken en nam Kris het stuur over. “Gezien de resultaatsseconden die we als gastrjider meekregen voor de pitstop konden we geen top 3 positie ambiëren en was het vooral de kwestie om pace te tonen en te hopen op een beetje hulp van Dame Fortuna om goed vooraan te eindigen. Net als men vorige stint de dag ervoor, begon het ook nu op het einde van men stint te regenen. Eerst matig, maar in de slotfase was het uiteindelijk toch te nat geworden voor slicks. Desondanks zongen we de race uit zonder extra pitstop voor regenbanden en konden we het weekend afsluiten in schoonheid!” aldus Kris.

Voorlopig neemt het Kempense duo even een korte zomerstop met de Seat Leon Supercopa, maar in het najaar zullen zij opnieuw de wapens opnemen. Of het nu in Belcar, BGDC of Supercar Challenge zal zijn, dat zal de toekomst uitwijzen.

Naast de successen met de Spaanse Seat Supercopa zal het Spork Racing Team mogelijks dit najaar nog aantreden op de Belgische circuits met een vintage BMW E36 3.25i. Jimmy Adriaenssens, die sedert eind 2015 drie rijders klaarstoomt hoopt zijn pupillen dit jaar nog te kunnen uitsturen voor een wedstrijd op nationaal niveau. De rijders die uitkomen onder de naam ‘Engineers Go Racing powered by Spork Racing’ hebben afgelopen woensdag nog een zeer productieve testdag afgewerkt op Circuit Zandvoort en zullen morgen nog extra kilometers malen op Circuit Zolder. Olivier Cristel, Niki Wera en Bart Jacobs boekten reeds veel vooruitgang en weten elkaar zeker te motiveren. Op naar een potentieel succesverhaal? Er wordt aan gewerkt!

Download persbericht als PDF-bestand

Review BGDC Zandvoort – NL

29 mei stond op voor de tweede BGDC wedstrijd die het Antwerpse Spork Racing Team zou vervoegen met haar piloten Kris Van Kelst en Jimmy Adriaenssens. Jimmy die recentelijk nog enkele rijders coachte op het Nederlandse duinen circuit van Zandvoort had meteen de nodige voorbereiding gehad om snelheid te kunnen tonen op het tricky parcours, Kris moest iets dieper graven in zijn ervaring daar het ongeveer twee jaar geleden was dat hij nog voet aan wal had gezet op deze uitdagende omloop.

Er werd geopteerd voor Jimmy de kwalificatie te laten aanvatten om dan later Kris het stuur in handen te geven opdat hij kon genieten van maximale tracktime om de snelheid goed terug te vinden. Tegen het einde van de kwalificatie werd Kris geschoeid op vers rubber om deze banden even in te rijden voor de wedstrijd.

Jimmy Adriaenssens “We spraken af dat ik de race zou starten. Zogezegd zo gedaan trachtte ik de wagen tijdens de opwarmronde maximaal op temperatuur te krijgen omdat ik wist dat aanvallen en inhalen niet op alle delen van het circuit even eenvoudig was. De start kon dus véél verschil maken. Toen het licht op groen sprong waren de twee BMW’s voor mij duidelijk nog hun spiegels aan het goed zetten want meteen kon ik tussendoor. Eens de remzone genaderd kon ik de binnenzijde nemen om daar ook nog twee wagens uit te remmen en meteen aansluiting te vinden bij de kopgroep.” Jimmy wist tijdens zijn stint zes plaatsen te winnen en kwam na ongeveer een uurtje racen binnen tijdens een code 60 procedure om het stuur te overhandigen aan Kris.

“De race was een ware aaneenschakeling van code 60’s. Jimmy had er al 3 meegemaakt en ook ik zou er 3 ervaren. Voor diegenen die het begrip niet kennen, een code 60 procedure wordt gebruikt wanneer er gevaar op de baan is omwille van aanrijdingen of sorties die niet veilig opgelost kunnen worden onder een gele vlag situatie. De baanofficials tonen dan een paarse vlag met 60 op waarna alle wagens 60 kph moeten gaan rijden en niet meer mogen inhalen. Je kan het vergelijken met een safety car procedure waarbij geen safety car de baan op komt. Ikzelf kreeg 3 code 60’s te verwerken wat enerzijds wel even een verademing kan zijn als je op het scherpst van de snee aan het racen bent, maar aan de andere zijde ook wel even je ritme onderbreekt.” Desalniettemin wist Kris een snelle stint af te werken en bracht na anderhalf uur racen de wagen binnen om een pilotenwissel uit te voeren, tijdens jawel… een code 60.

De wagen werd getankt, voorzien van een nieuw setje voorbanden en Jimmy stoof de pits uit. “Het laatste half uur was er eentje op ritme met helaas maar weinig gevechten. Ik wist men snelste wedstrijdronde nog met een tiende aan te scherpen maar een podium mocht helaas niet zijn. Temeer omdat er ook véél, heel véél strafronden werden uitgedeeld. Uiteindelijk bleek dat de snelheidtolerantie die normaal wordt gehanteerd op een code 60 werd geschrapt. Dus vanaf de minste overschrijding per sector werd er gesanctioneerd. Uiteindelijk kreeg ca. 90% van de deelnemers tot 7 strafronden en werd de uitslag compleet overhoop gehaald. Deze schrapping van de tolerantie was ook niet medegedeeld tijdens de briefing en nooit eerder gezien bij Spork met als gevolg dat de uitslag van de wedstrijd letterlijk een kansspel was geworden. Tot ergernis van veel deelnemers uiteraard…” Het probleem is tevens dat veel wagens geen snelheidsindicatie in de wagen hebben en dus op goed gevoel 60 kph rijden, in werkelijkheid ziet men dan taferelen dat sommige wagens plots achterstand dicht rijden, dat wagens aansluiten bij een te snel rijdende wagen,… Gevolg: elke chauffeur rijdt zo op scherp van de 60 kph dat bij de minste fout een sectoroverschrijding wordt vastgesteld met alle sancties van dien. “Elke minuut op eender welk circuit is voor mij een minuut genieten, strijden en hopen dat ik het nog jaren kan doen. Zowel voor mezelf, de sponsors, het team, het publiek,… geef ik alleen het beste van mezelf om zo goed als mogelijk te scoren. Wanneer er dan zulks gebeurd en er van de einduitslag geen spaander meer heel blijft moet ik toch even iets wegslikken. Dan kost het me zeer veel moeite om te geloven dat er correct gehandeld werd. Wanneer je dan eender wie aanspreekt in de paddock en overladen wordt door dezelfde frustraties wordt het wel erg zwaar. De sport is gewoon te duur en te veeleisend om zulke taferelen in te zien gebeuren. Maar bon, that’s racing zeggen we dan, je hebt nooit alles in de hand want anders zouden we allemaal op het hoogste schavot staan. We zetten dit opzij, hopen dat iedereen er zijn lessen uit heeft getrokken en we gaan er de volgende keer extra hard tegenaan!”

Komend weekend komt Jimmy trouwens aan de start van de Essec 24h of Zolder, nee… niet met de wagen maar met… de fiets. Wat begon als een sport om de conditie scherp te houden voor de autosport, vraagt nu ook om competitie. Op 10 en 11 juni verrijden hij en 3 schoolkameraden 24 uren lang rondjes op het circuit van Zolder tegen meer als 100 andere teams. In sessies van 1 uur zullen de vier rijders, allen geboren in 1988 het beste van zichzelf geven en het sap uit hun ketting persen om een zo goed mogelijk resultaat te halen. Uitkomend als Spork Racing, debuteren Jimmy Adriaenssens, Stefan Goovaerts, Johan Beke en Thijs Van den Brande voor het Antwerpse team tijdens deze etmaalrace.

Download persbericht als PDF-bestand

Een brandje sluit een goed resultaat uit – NL

Afgelopen weekend stond op voor de eerste BGDC wedstrijd van het Spork Racing Team. Onder een wisselende hemel maakten Kris Van Kelst en Jimmy Adriaenssens zich op voor een race van 150 minuten. Met slechts een beperkt aantal oefenkilometers op hun teller werd het de kwestie van snel te werken naar een strak ritme, gezien de concurrentie in klasse 2F niet min was.

“Na mijn sabbatical van een jaartje, deed het ongelooflijk deugd om weer plaats te nemen achter een stuur. We hadden afgesproken dat ik de start van de race zou nemen, dan vervolgens Jimmy zou overnemen opdat ik uiteindelijk zou finishen. Zogezegd zo gedaan pronkten we op de derde startrij klaar voor een mooie race. Het veld schoot uit de blokken en in het heetst van de strijd sloeg plots de achterkant van de wagen weg met een spin tot gevolg. Ware het met hulp van een concullega, of waren het koude banden, ik kan het nog steeds moeilijk plaatsen? Helaas verloren we kostbare tijd omdat ik de race niet meteen kon verderzetten en voor een checkup de pitlane moest opzoeken. Gelukkig geen ernstige schade, enkel wat grind dat zich had opgehoopt op de flat floor maar dat werd al snel verwijderd. Uiteindelijk kon ik de inhaalrace inzetten en weer zoveel mogelijk naar voren fietsen. Het ritme zat goed tot we werden getrakteerd op een toch wel stevige regenbui, de baan lag iets te nat voor slicks gezien de spray van de wagens begon af te komen, maar doordat de regenbui van korte duur was en het tarmac best warm stond toonde er zich vrijwel onmiddellijk terug een droge lijn.” Aldus Kris Van Kelst.

Na een stint van 50 minuten kreeg Jimmy Adriaenssens het stuur in handen en kon hij de inhaalrace verderzetten. “Dankzij die regenbui die Kris te verteren had gekregen was de baan en de wagen afgekoeld, wat betekende dat ik alles op alles kon zetten. De rondetijden lagen als verwacht, de race verliep vlot tot men wagen zich langzamerhand begon te vullen met rook. In de snelle stukken werd ik weinig van de rook gewaar, maar in de tragere stukken liep de wagen helemaal vol. Initieel had de rookgeur iets weg van verbrand rubber, maar gezien ik geen enkele keer lock-up had gehad, kon het niet van men banden zijn. Stelselmatig ging de geur over in een verbrande plastic geur. Nu begon ik me ernstig zorgen te maken en mits overleg over de teamradio moest ik de pits opzoeken. Het probleem bleek een rubberpickupprop te zijn die tegen de uitlaat zat, het team trachtte de prop met man en macht te verwijderen en ik kreeg het sein terug te mogen vertrekken. Alles ok totdat de geur na een vijftal ronden weer terugkwam. Ik vroeg het team om de wagen te inspecteren terwijl ik start-finish passeerde en ik kreeg over de teamradio te horen dat mijn wagen in brand stond dat ik me onmiddellijk moest laten blussen! De vlammen sloegen werkelijk uit de uitlaatschacht dus ik had echt een probleem! Honderden vragen flitsen voorbij: haal ik de pits om me te laten blussen? Trek ik mijn brandblusser af? Wat brandt er, benzine, men uitlaat, men flat floor,…? Kan er iets ontploffen? Waar stop ik om me te laten blussen? De prioriteit was logisch, onmiddellijk aan de kant en de track marshalls laten blussen. Zogezegd zo gedaan zette ik me in de chicane voor de heuvel aan de kant en met de hulp van enkele marshalls konden we de vlammen doven. Na een welgemeende dank aan die topkerels om men wagen snel te blussen, kon ik gelukkig verder rijden en de pits opzoeken voor helaas alweer een checkup…”

Gelukkig was er geen dramatische schade die de Antwerpenaren tot opgave dwong dus kon uiteindelijk Kris de race volmaken. Het brandje was opnieuw een rubberpickupprop die zo ver was verhit door de uitlaat dat ze vuur had gevat. In de eindstand noteerde de Seat met nummer 74 een 25e plaats algemeen en 7e in de klasse. Een mager resultaat, maar gezien de omstandigheden toch nog bevredigend. De wagen wordt inmiddels geheel onderzocht en aangepast om zulke incidenten maximaal te vermijden in de toekomst. De volgende wedstrijd heeft plaats op 29 mei te Zandvoort. Het Spork Racing Team tracht aldaar hoger te scoren en haar waarde te bewijzen! Op naar Nederland!

Download persbericht als PDF-bestand

Adriaenssens-Van Kelst in BGDC 2016 – NL

Na enkele rustigere autosportjaren nemen Jimmy Adriaenssens en Kris Van Kelst de wapens weer in handen en zullen zij dit seizoen vier wedstrijden betwisten in het BGDC kampioenschap met een Seat Leon Supercopa mk2. Driemaal zullen zij het Spork Racing Team verdedigen in eigen land en eenmaal in Zandvoort, Nederland.

Jimmy Adriaenssens “Voor mezelf heeft deze deelname aan het BGDC kampioenschap een nostalgisch tintje, daar ik mijn allereerste wedstrijd in 2005 verreed in het voormalige GDC kampioenschap te Croix-en-Ternois. Het waren mijn allereerste wedstrijd kilometers met een ex Procar VW Golf 4 2.0 ter voorbereiding van een deelname aan de toenmalige BelgianTouringCarSeries en we scoorden al meteen een vierde plaats overall. Daar we nu 12 jaar later opnieuw aantreden in dit kampioenschap hoop ik met Kris en het team minstens even goed te scoren in Zolder komend weekend als een decennium geleden!”

Kris Van Kelst: “Na een sabbatjaar te hebben genomen kijk ik er alsook hard naar uit om de gordels strak te trekken en hoog te scoren op het thuiscircuit te Zolder. We hebben getracht een gevarieerde kalender samen te stellen om zo het maximale te halen uit onze deelnames. Tweemaal het korte hevige Zolder, het lange maar uiterst snelle Spa en vooral het glooiende circuit van Zandvoort beloven ons een uitdagend jaar te brengen. Let the games begin!”

Download persbericht als PDF-bestand

Adriaenssens-Meulders on speed in Brands Hatch – ENG/NL

Last weekend the Supercar Challenge travelled to the legendary British ex F1 Brands Hatch GP circuit for two races of both one hour. The Spork Racing Team joined the championship again with its white-red Seat Leon Supercopa. Without any knowledge or data of the track it would become a difficult but rather interesting job for the team to put down a competitive car. Drivers Jimmy Adriaenssens and Wim Meulders knew how to dot the ‘i’s regarding the setup of the car and the weekend proved to be promising.

“During the free practice I noticed that the track presented itself as quite a challenge. Not really the corners or braking zones, but mainly the acceleration points had my attention. Due to lots of bumpy exits in certain corners, it was rather difficult to get the power down with the front wheel driven Seat. The car often spins, resulting in time loss. In certain corners it really was a matter of trying to adjust your line and apex to get the power down through the bumpy exit.” Jimmy Adriaenssens. Wim Meulders “The qualifying went smoothly until I felt a  certain unbalance in the front axle of the car. I waved the car a bit in a straight and everything seemed normal until I had a tire puncture in the braking zone of Paddock Hill Bend. The car couldn’t be stopped and I went into the gravel sideways. I felt the side of the car digging deep and lifting the car twice. Luckily I kept the car on its four wheels, preventing much damage. That was a rather tricky moment, I can assure you!”

Because of Jimmy’s experience with the Supercopa, he took the start of both races. “I enjoyed the bustle in the first laps. I launched myself rather well but through the tidy first corners it was hard to gain places. After a few laps the field neutralized itself and mainly in the second race I could exploit myself. During my entire stint I joined Ronald Van Loon’s BMW M3 WTCC but I couldn’t get aside of him. The battle was typical, the Seat gained ground in braking zones and fast corners but had to give in in the straights and slow corners. It was a spectacular cat-and-mouse game in which we pushed each other to the limit! Very very enjoyable racing!”

Also Wim exploited himself in the Spanish car. “Throughout the whole weekend I had to gain confidence in the car, seen 99% of my career exists in racing rear wheel driven cars, but I have to admit that the car behaved perfectly. Very reliable, stable and if you wish you can throw the car into the corner without having the slightest feeling of losing control. Great fun! I did the last stint twice and Paddock Hill Bend excluded I found my way through all corners. The incident in qualifying kind of got in my head at first, but when the weekend evolved, the confidence grew and also Paddock Hill Bend became familiar. It was a successful weekend!”

The duo Adriaenssens-Meulders ranked P11 and P12 in both races in the very competitive Supersport division.

See enclosed PDF-files for the downloadable (Dutch) race reviews.

Press release (ENG) – SCC Brands Hatch GP Review: Adriaenssens-Meulders on speed in Brands Hatch.pdf

Persbericht (NL) – SCC Brands Hatch GP Review: Adriaenssens-Meulders op snelheid in Brands Hatch.pdf

More press:

SupercarChallenge.nl – Adriaenssens-Meulders op snelheid in Brands Hatch

Spork Racing goes Brands Hatch UK – ENG/NL

During the Supercar Challenge event on the Brands Hatch GP track, September 11, 12 and 13th, the Spork Racing Team and its drivers Wim Meulders – Jimmy Adriaenssens will sign present. The legendary Formule 1 racetrack that opens fully for only a few times a year, has been on their ToDo list for quite a while.

“As well for Jimmy as for me, this year is filled with changes at the home front and we had to temper racing a bit this season. Anyway it itches to get back in the car and I’m glad we can go out to sharpen our sences in September.” Wim Meulders, who isn’t a stranger to the SCC. In 2013 he drove in the SCC with Bert Longin in a Saker RapX, to also sign into the Blancpain GT Series later on.

Jimmy Adriaenssens “Wim and I first met in 2008 when he was competing in the 12h of Spa with the Spork Racing Team. Back then I was still racing a Volkswagen Golf 4 2000cc (an SCC Sports division car), while he drove a Seat Supercopa Mk2. You can clearly see that Wim has the same drive for results as me and that’s why I’m very much looking forward to travel to Kent, UK with him. I’m also very glad to be part of this great championship again and we’re aiming for good results!” Wim Meulders and Jimmy Adriaenssens have already been racing together in 2009 in the Belgian Touring Car Series.

See enclosed PDF-files for the downloadable (Dutch) race reviews.

Press release (ENG) – SCC Brands Hatch GP preview (Spork Racing goes Brands Hatch UK)

Persbericht (NL) – SCC Brands Hatch GP preview (Spork Racing goes Brands Hatch UK)

More press:

SupercarChallenge.nl – Spork Racing goes Brands Hatch UK

Adriaenssens-Van Riel reunited in Spa – ENG/NL

After an eleven month lasting absence in the European car racing world, Jimmy Adriaenssens will join the Supercar Challenge in Spa-Francorchamps. Due to his unfortunate accident end of 2013, the young Spork Racing driver couldn’t start the championship in the beginning of the season. October 3rd to 5th, he will be guiding the new Seat Super’SPORK’copa over the beautiful Belgian GP track to regain his glory. Nobody else than Philippe Van Riel will split the car with Jimmy. Philippe and Jimmy go a while back, in 2005 they both started their racing career in Belgian car racing with a VW Golf 4 2.0 Procar. In 2009 they switched to a Seat Leon Supercopa and up till then they have been stacking podiums in their five year lasting cooperation.

Philippe Van Riel “Between 2010 and now I’ve been focusing on my business and car racing sort of drifted off a bit. A few weeks ago I had some conversations around participating in the 24h of Zolder 2015 with Spork Racing and it was then that the Supercar Challenge Racing Festival of Spa came up. Seen I’ve always been bitten by the car racing virus I’ll already join Jimmy and Spork for the race in Spa. It will be great to take place behind the wheel again and to fully surrender to this nostalgia!”

Jimmy Adriaenssens “I’m thrilled to become part again of this great championship. Despite the fact that our team only ran two race weekends this year, we didn’t let anything to chance. The new Supercopa is up and running and the livery looks, in our own modest opinion, super great. It won’t be an easy assignment in Spa to measure ourselves with the competition again, seen we have few reference of the speed of the other competitors and we don’t have any experience with the new Pirelli tyres. But challenge accepted for sure!” Now Jimmy has totally cured, he’s focusing on his passion for 110% again. 2014 is his tenth year in car racing, what makes his come-back even more special!

See enclosed PDF-files for the downloadable (Dutch) race reviews.

Presss release ENG – Supercar Challenge Racing Festival Spa (Adriaenssens-Van Riel reunited in Spa)

Persbericht NL – Supercar Challenge Racing Festival Spa (Adriaenssens-Van Riel herenigd in Spa)

More press:

SupercarChallenge.nl – Jimmy Adriaenssens tekent aanwezig in Spa-Francorchamps

Adriaenssens-Nye again vice-champion in Seat after horrifying weekend – Finale Races Assen – ENG/NL

October 19th – 20th, the final raceweekend of the Supercar Challenge 2013. With a clear advance on the third Supercopa in the Seat championship, Jimmy Adriaenssens and David Nye joined their forces for the last raceweekend of 2013. Spork Racing, represented by their white and red Seat Leon Supercopa # 423 was looking forward to the last meeting.

Saturday morning, 10.30 am, all the Supersport cars commenced their qualifying session. Jimmy Adriaenssens would fulfill the first fifteen minutes, were it not that destiny strook. Earlier this year on the TT circuit of Assen, Jimmy already had to receive a twenty kilo
driveshaft through his windscreen, but that clearly wasn’t enough for Murphy… “It was a cold morning, so we had to make sure warming up the car over at least two laps. After my third wall pass the car felt great and I went for my first fast lap. Everything went smoothly until I arrived at the Ruskenhoek-corner, the back of the car oversteered sudden and aggressively and at 150 kph, the front axle couldn’t deliver enough power to get the nose of the car back in the right direction. The car gripped on the wrong moment and launched itself towards the guard rails. A serious impact followed and the car was unrepairably damaged for the weekend.” mentioned a defeated Jimmy Adriaenssens. Immediately after the impact Jimmy complained about pain in the lower back and
stomach. He was transported to the hospital where they determined three spinal fractures. It wasn’t before Tuesday afternoon when Jimmy could leave the hospital with a corset to stabilize his back.

“After having raced for nine years in European car racing, this is by far the worst crash I’ve ever experienced or even seen. I can almost count all the serious incidents I’ve been part of in these nine years on one hand. Therefore this doesn’t demotivate me to rejoin the sport in 2014. Car racing is a part of my life and you just can’t put that aside. The satisfaction I’ve had in this magnificent sport is just unexplainable. Also the various ‘get wel soon’s from my fans, friends, family, colleague drivers / -teams,… are such a great motivation to get back on the horse in 2014!” Jimmy Adriaenssens.

See enclosed PDF-files for the downloadable (Dutch) race reviews.

Press release ENG – Final Races Assen (Adriaenssens-Nye again vice-champion in Seat after horrifying weekend)

Persbericht NL – Finale Races Assen (Adriaenssens-Nye opnieuw vice-kampioen in Seat na horrorweekend)

More press:

SupercarChallenge.nl – Jimmy Adriaenssens terug op circuit na zware crash in oktober

Carmag.co.za – One rather large Supercar Challenge accident

Autojunk.nl – Video: Seat Leon Supercopa kust vangrail

RaceXpress.nl – Zware crash Jimmy Adriaenssens op TT Circuit Assen

Autoblog.nl – Video: zware crash met Seat in Supercar Challenge

Autosport.be – Video: Finale Races: On board bij de crash van Jimmy Adriaenssens

SupercarChallenge.nl – Update toestand Jimmy Adriaenssens (+ beelden crash)

Startgrid.be – Jimmy Adriaenssens breekt rug bij zware crash